11 Şubat 2015 Çarşamba

Cuma Namazındaki Boş ANlar


Cuma Namazındaki Boş ANlar


 

Babacığım her Cuma -Allah razı olsun- tekerlekli sandalyemle mahallemizdeki Hz Ali Camiine Cuma namazlarına götürür ...

 

Efendim yazıyı kısa tutmak için hemen konuya geçmek istiyorum. Biz, genelde ezan okunmadan 15-20 dk önce camiye gideriz ve Cuma vaazını dinleriz.

 

Genelde insanlar camiye -Vaaz biterken- geç geliyorlar. Ve ezan okunurken sağa sola bakınıp, Cuma namazı biran önce başlasa ve bitse de çıksak, der gibi bir haldeler...

 

Bu yazıda inşallah, Cuma namazından çıkana kadar hiçbir ânımı nasıl boş geçirmiyorum, onu anlatmak istiyorum ki, belki de  ‘Ben de öyle yapayım iyi fikir’ , diyenler olabilir...

 

* BİRİNCİ AN: Ben vaazı dinlerken ezan okunana kadar dudaklarım salavatlarla kıpır kıpırdır.

 

Allahümme salli, ve sellim, ve barik ala seyyidina Muhammed... 

 


Hz Aişe RA’dan rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz SAV şöyle buyuruyor:

 

“Kim Cuma günü bana salavat getirirse, kıyamet gününde ona şefaatim hak olur”

 

Hz Enes’den RA rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz SAV şöyle buyuruyor:

 

“Cuma günü bana bolca salavat getirin. Çünkü Cebrail bana az önce geldi ve Rabbinden şu bilgileri getirdi: Yeryüzünde bir müslüman sana bir kez salavat getirirse, ben ve meleklerim ona on kez salat ederiz”

 


* İKİNCİ AN: Derken ezan okunuyor. Ben ezanı dinlerken önce kelime-i şehadeti defalarca tekrarlıyorum. Eşhedü enla ilahe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abduhü ve rasulühü...

 

‘Hayye ales salah’ kısmına geçtiğinde ise defalarca şu zikiri tekrarlıyorum: Vela havle vela   guvvete illa billah...  Sonrasında, ‘La ilahe illallah’ı ezan bitene kadar tekrarlıyorum.

 


Ezan biterken, en son ‘La ilahe illallah’ın sonuna ‘Muhammeden Resulullah’ diyorum ve ezan duasını okuyorum. Sonra Cuma namazının ilk sünnetini kılıyoruz. 

 

* ÜÇÜNCÜ AN: Sünnetten sonra iç ezan okunuyor. Fakat ezan okunurken çoğunluk boş boş duruyor ve ezan bitsin diye etrafına bakınıp duruyor. Ben mi?

 

İç ezan bitene kadar dua ediyorum. Çünkü Peygamber Efendimiz SAV buyuruyor ki: 

 

“Namaz için ezan okunduğu vakit Şeytan oradan yellenerek uzaklaşarak, ezanı duyamayacağı yere kadar kaçar. Ezan bitince geri gelir. Namaz için kamet getirilince yine kaçar. Kamet bitince tekrar gelir.” (Buharî, Ezan, 608; Müslim, Namaz, 389)

 

Hazır şeytan yokken dua edeyim diyorum :)

 

Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

‘İçerisinde güneşin doğduğu en hayırlı gün, Cuma günüdür. Adem Aleyhisselam o günde yaratıldı, o günde cennete girdirildi, o günde oradan çıkartıldı ve o günde kıyamet kopacaktır! O günde öyle bir saat var ki, Müslüman bir kul o saate denk getirerek Allah’tan hayırlı bir şey isterse, Allah onun isteğini verir’ buyurdu.”

(Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, İbni Hibban, Malik)

 



* DÖRDÜNCÜ AN: Ezan bittikten sonra, imam hutbeye başlayana kadar içimden salavat getiriyorum. Sonra derin tefekkür içinde dikkatlice hutbeyi dinliyorum.

 

Hutbeden sonra imam, cemaate cumanın iki rekat farzını kıldırıyor. Birşey dikkatimi çekiyor: Birçok insan farz bittikten sonra, cumanın son sünnetini kılmadan camiden çıkıyor.

 

Ben cumanın dört rekat son sünnetini de kılıyorum. Böylece Cuma namazı tamamlanmış oluyor. Bazıları da son sünnetin selamını verdikten sonra yine hemen çıkıyorlar. Ama keşke... 

 

Evet bazıları ise selam verdikten sonra ellerini kaldırıyorlar ve 2-3 dk dua ediyorlar. Keşke o cumayı tamamlayanlar da hiç olmazsa 2 dk dua edip, öyle çıksalar.

 

Çünkü Rabbimiz; ‘Duanız olmasa Allah size ne diye değer versin ki’ (Furkan suresi, 77. ayet) , diyor.

 

* BEŞİNCİ AN: Kimisi Cuma namazının on rekatı bittikten sonra zührü ahir ve vaktin sünneti diyerek altı rekat daha namaz kılıyorlar.

 

Ben önceden on rekat Cuma namazını bitirince dua eder camiden çıkardım. Fakat birkaç yıldır Ahmed Şahin hocanın bir yazısında okuduğumu uyguluyorum.

 

Ben cumanın on rekatının ardından kamet getirmeden (İlahiyatçı yazar Ahmed Şahin hoca, cumanın farzında müezzinin okuduğu kamet bunun içinde geçerli olur, dedi) şu niyetle bir dört rekat namaz kılıyorum:

 

Niyet ettim Allah’ım, Senin rızan için, geçmişte kılamadığım üzerime borç yazılan ilk öğle namazının farzının kazasını kılmaya! 

 

Bu niyetle bir kaza namazı kılıyorum. Diğer iki rekatlı namazı bitirmeye vakit kalmıyor, çünkü yavaş kılıyorum. Cemaatin namazını bitirmesini şu zikiri çekerek bekliyorum:

 

Estağfirullah ellezi la ilahe illa hüvel hayyül kayyum ve etübü ileyh.

 

Sonra cemaatle birlikte tesbihatı yapıp dua ediyoruz ve imam el-fatiha deyince, Fatiha suresini okuyup duayı ve namazı bitirmiş oluyoruz. Sonrasında hepimiz Camiden çıkıyoruz.

 

Bazılarını çıkışta görüyorum ki onlar Cumanın on rekatını kılıp çıkmışlardı. Tamam zührü ahir kılmayabilirler fakat en azından bir kaza namazı kılıp tesbihata katılabilirlerdi.

 

Çünkü 10-12 dk fark ediyor. Tamam memurdur, işi vardır gider ama caminin kapısında durmaktansa tesbihata katılıp zikir sevabı almak daha iyi değil mi? 

 

Biz cumadan çıkınca bazen bir AVM’ye gidip yemek yiyoruz.

Çünkü Cuma benim bayramımdır.

 

Yazıyı uzun tutmamak için burada bitiriyoruz. Eğer isterseniz yukarıdaki bazı zikirlerin anlamını veya merak ettiğiniz bir konuyu GOOGLE’da aratabilirsiniz...

 

Cuma’nın hayru bereketi üzerinize olsun...

 

 

Celalin Penceresinden

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder